Kvalita vzdelávania
Ako pristupujem ku školeniam?
Ak ste práve objavili môj blog alebo uvažujete nad tým, že by ste sa prihlásili na jedno z ponúkaných školení, pozývam vás do zákulisia vzdelávania.
Po ôsmych rokoch od prvého školenia, ktoré som zrealizoval som sa rozhodol zverejniť na mojej stránke akýsi „Manifest školiteľa“. Vyjadruje môj prístup k účastníkom, k vzdelávaniu aj k spôsobe, akým lektorujem. Prajem príjemné čítanie.

Každý modul, ktorý ponúkam, mám overený
v praxi
Mám
za sebou desiatky úspešne zrealizovaných školení. Od pár hodinových, cez
celodenné, až po víkendovky. Každú tému „som prežul“, odtestoval v praxi
a vylepšil na základne spätnej väzby od účastníkov vzdelávania. Len
uplynulý rok moje vzdelávania absolvovalo 1 091 ľudí.
Neustále sa vzdelávam
Každý
rok absolvujem minimálne jedno dlhodobé školenie, aby som rozšíril svoje
lektorské, odborné či manažérske zručnosti. Za všetky tieto vzdelávania platím
a stoja ma tiež čas. Uplynulý rok som absolvoval školenie koučingu, pred
tým vzdelávanie pre pracovníkov s mládežou.
Pýtam sa na potreby účastníkov
Každé
školenie staviam na základe potrieb ľudí, ktorí sa ho zúčastnia. Zaujíma ma
s akými výzvami bojujú, v čom konkrétne sa chcú zlepšiť a čo
očakávajú od tohto vzdelávania.
Pracujem s Bloomovov taxonómiou
Nerobím školenia pre školenia, ani workshopy pre workshopy. Nie je v mojom záujme vypĺňať ľuďom čas či realizovať školenia, ktoré sami absolvovať nechcú. Poskytujem vzdelávanie, pretože túžim rozvíjať ľudí a ich potenciál. Preto pracujem s Bloomovom taxonómiou – každé školenie ma jasne nastavené vzdelávacie ciele.

Bez spätnej väzby neodchádzam
Považujem
za dôležité neustále sa posúvať a zlepšovať. Preto si žiadam na každom
školení úprimnú spätnú väzbu na moje lektorské zručnosti, na priebeh školenia,
ako aj samotnú tému. Na základe feedbacku následne zlepšujem svoje školiace
moduly.
Uprednostňujem dlhodobé vzdelávanie pred
jednorázovým
Počas
svojej školiteľskej praxe som sa naučil, že jednorázové workshopy
a prednášky sú fajn, nemajú však dlhodobý dopad. Ľudia po hodinovom
workshope odchádzajú namotivovaní, vracajú sa však do svojho prirodzeného
prostredia a viac s témou nepracujú, ani nadobudnuté poznatky
neuvádzajú do praxe. Preto radšej školím dlhodobé vzdelávania, ktoré majú reálny
dopad na život účastníka, na jeho tím, organizáciu, firmu či komunitu vôkol
neho.
Pracujem so zážitkom
Na trhu je dosť odborných a „vážnych“ školení, na ktorých je nebezpečné čo i len sa usmiať. Ja mám rád neformálnu a priateľskú atmosféru. Školenie pre mňa nie je 3 hodinovou prednáškou s 99 slajdami v Power Pointe. Ale cestou rozvoja, ktorá otvára brány poznania a zapája každého účastníka. Moje školenia sú prepletené praktickými aktivitami, pretože sú postavené na neformálnom a niekedy aj zážitkovom vzdelávaní.

Neposkytujem iba vedomosti
Pri
vzdelávaní sa sústredím na rozvoj kompetencií – teda vedomostí, zručností
a postojov. Rovnomerne pracujem s každým z týchto aspektov.
Neviem všetko
Ak
hľadáte školiteľa, ktorý všade bol a všetko vie, sklamem vás, nie som
jedným z nich. Na školeniach často experimentujem, robím nové aktivity,
otváram nové témy, dávam účastníkom nové výzvy, pretože si uvedomujem ich
nekonečný potenciál prísť na správne riešenie problému, aj keď ho ja sám
nepoznám. Dokonca sa mi stáva aj to, že na otázku odpovedať neviem. A hneď
vzápätí dávam ostatným účastníkom príležitosť doplniť ma, nájsť riešenie daného
problému, alebo odporučím zdroj, kde odpoveď nájdu.
Z komplexných školení dostávate
handbook
Pri školeniach, ktoré trvajú viac ako jeden deň dostávate v rámci ceny jednoduchý handbook v ktorom sú spracované najdôležitejšie poznatky zo školenia, úlohy, príklady či ďalšie zdroje na danú tému. Takýto handbook vám viem po dohode poskytnúť aj na krajšie moduly.

Na každé školenie sa poctivo pripravujem
Na
prvý pohľad sa môže zdať, že školenie sa začína predstavením lektora
a končí záverečným potleskom. V mojom prípade to tak nie je. Už pred
samotným vzdelávaním venujem niekoľko hodín príprave školenia (analýze
skupinovej dynamiky, aktuálnych trendov v danom segmente), dávam dokopy
originálne príklady pre kontext organizácie/firmy a pokračujem aj po
skončení školenia – zapracovávaním spätnej väzby.
Pracujem s jedinečnosťou skupiny aj
jednotlivca
Som
presvedčený o tom, že každý z nás má svoj talenty, silné a slabé
stránky, o ktorých však často nevie. Preto na školeniach pracujem
s potenciálom každého účastníka, ale aj skupiny. Nepozerám sa na to, čo
nevie a nedokáže, ale v čom môže a chce rásť.
Moje školenia nie sú lacné a nie sú
ani drahé
Majú však hodnotu, pretože som presvedčený
o tom, že vzdelanie niečo stojí a má zmysel zaňho platiť. Keď za
školenia platíme, viac ich vážime, chodíme načas a nemeškáme, plne sa na
nich sústredíme a nescrollujeme Instagram.
Sme pozorní, aby sme vedeli, čo si zo školení odnášame do praxe a potom nadobudnuté poznatky aj reálne využijeme.

20% školení realizujem bez nároku na
honorár
Školiteľom
som sa stal vďaka mnohým úžasným organizáciám a školiteľom, ktorí mi dali
príležitosť. Umožnili mi absolvovať bezplatne ich školenia, investovali do mňa
kopu svojho času a energie.
Či už je to IUVENTA alebo ľudia ako Jarka Lipková, Darinka Diošiová, Silvia Štefániková, Tomáš Pešek, Tibor Škrabský, Marián Kolník a Július Slovák. Preto som sa zaviazal, že 20% všetkých školení budem poskytovať školám, mladým ľuďom a neziskovému sektoru bez nároku na honorár. V roku 2019 to bolo dokonca viac ako 50% všetkých školení.
Školenie pre vašu organizáciu, firmu či školu si môžete objednať na: jaroslavdodok@gmail.com