Aké sú marketingové trendy pre rok 2024? Prečo rastie „aktivizmus firiem“ v celospoločenských témach? Akú rolu zohrá v marketingu tento rok umelá inteligencia, čo to znamená hyperpersonalizácia obsahu a ktorá farba bude farbou roka 2024? Vítam vás pri najočakávanejšom blogu tohto roka!

Aj na prelome týchto rokov sa o príležitostiach a ohrozeniach umelej inteligencie (AI) popísalo veľmi veľa. Samozrejme je to trend, ktorý je dôležitý a pre obdobie nasledujúcich pár rokov aj kľúčový, no nie je jediný a ani zďaleka by si nemal zaslúžiť 100% našej pozornosti. Preto v dnešnom výbere marketingových trendov začíname s niečím iným a k umelej inteligencii sa dostaneme v druhej časti blogu.

TOP 3 marketingové trendy v roku 2024

1. Farba roka 2024

Farbou roka 2024 sa podľa spoločnosti Pantone stala Peach Fuzz. Ak patríte k mužskému publiku, isto sa práve zamýšľate nad tým ako ju pomenovať. Najlepšie by ju vystihol popis „broskyňová farba“ alebo farma broskyňových tónov, ktorá je ľahká, vyžaruje pokoj a vyrovnanosť.

Odborníci z inštitútu Pantone vyhlasujú farbu roka už od roku 1999. Kým minulý rok (2023) to bola farba Viva Magenta, ktorá nás podnecovala k odvahe a experimentovaniu, s farbou Peach Fuzz pre rok 2024 nadišiel čas upokojiť sa a zahriať. Výkonná riaditeľa Pantone Leatrice Eiseman hovorí, že ide o odtieň, ktorý odráža súcit, ponúka vrelú náruč a nenásilne spája mladistvých s nadčasovým. Som teda zvedavý ako sa vám Peach Fuzz páči a ako sa vám ju podarí preniesť do vašich dizajnov.

2. Aktivizmus značiek

Kým farba roka nám prináša pokoj a vyrovnanosť, v marketingovej komunikácii firiem sa musíme pripraviť na polarizáciu a mnohé konflikty. Vysvetlím. Značky sa dnes, oveľa viac ako počas posledných 20 rokov zapájajú do sociálnych a politických otázok, aby vyjadrili svoje hodnoty a pripojili sa k témam a diskusiám, ktoré sú dôležité pre ich cieľové publikum a ich zákazníkov.

Vo veľkej miere sme to videli počas vypuknutia konfliktu na Ukrajine, aktuálne to pociťujeme v izraelsko-palestínskom konflikte. A ako sa to odráža v marketingu a komunikácii značiek? Najčastejšie vidíme zmenené profilovky, titulky či logá firiem, ktoré reflektujú na spoločenské dianie. Firmy a značky budú častejšie ako doteraz vyjadrovať svoj postoj k celospoločenským témam, je dobré o tom vedieť už dnes. V roku 2024 sa teda musíme pripraviť na to, že aj v našich firmám začnú prúdiť divoké diskusie zamestnancov a manažérov o tom na ktorú stranu sa prikloniť.

3. Udržateľnosť a transparentnosť

Ekológia, životné prostredie, fast fashion či cirkulárna ekonomika už dávno nie sú len témami v médiách, ale aj témami vo firmách. Mnohé z nich sú dnes stavebným kameňom marketingovej komunikácie značiek. Firmy sa budú aj v roku 2024 snažiť preukázať, že ich podnikanie je voči planéte zodpovedné a udržateľné. Ak ste doteraz ešte nepočuli o slovnom spojení „zelený marketing“, dobre si ho zapamätajte. Firmy budú komunikovať ako recyklujú, ako sa snažia svoje výrobky znova použiť a budú tiež zdôrazňovať ich etickú výrobu.

Obrázok vytvorený pomocou umelej inteligencie

Keď hovoríme o udržateľnosti, môžete si k tejto téme prečítať môj blog, v ktorom píšem o tom aký je v podnikaní rozdiel medzi udržateľnosťou a raketovým rastom. Spoločnosť Patagónia, ktorej zakladateľom je Yvon Chouinard, nedávno šokovala svet, keď vyhlásila, že: „Odteraz je naším jediným akcionárom planéta Zem.“ No nešlo iba o akési vyhlásenie, ale rozhodnutie, že všetky akcie spoločnosti budú vo vlastníctve trustu zameraného na klímu a skupiny neziskových organizácií. Ako sa voči planéte správa vaša firma a čo z toho by mohla zahrnúť do svojej marketingovej komunikácie?

7 ďalších dôležitých marketingových trendov pre rok 2024

1. Employer branding

Témou dňa pre stredné a veľké firmy bude budovanie atraktívnej značky zamestnávateľa. Nie že by to mnohé firmy nerobili už dnes, tento trend sa však v roku 2024 rozšíri na oveľa väčšiu skupinu firiem. Dôvodom je nízka nezamestnanosť a nedostatok pracovnej sily. Employer branding je stratégia a súbor marketingových aktivít, ktoré sú zamerané na vytváranie a udržiavanie pozitívneho imidžu firiem ako atraktívneho zamestnávateľa.

Firmy tak budú využívať všetky možnosti ako prilákať, získať a udržať talentových zamestnancov. Mnohí zamestnávatelia tak začnú pracovať s Employer Value Proposition (EVP), teda so súborom výhod a benefitov, ktoré firma ponúka zamestnancom či už je to plat, príležitosti pre profesionálny rozvoj alebo flexibilný pracovný čas. Do popredia sa dostane spolupráca so školami a univerzitami, talentový koučing manažérov a zamestnancov, ale aj headhunting vrcholových a riadiacich pracovníkov. Ktoré marketingové aktivity vám tento rok pomôžu odprezentovať sa ako atraktívny zamestnávateľ?

2. Privátne eventy značiek

Niekedy sa firmy zameriavali predovšetkým na sponzoring už existujúcich eventov. Čo je samozrejme dobré a mnohé v tom budú pokračovať aj tento rok. Výrazne však pribudne značiek, ktoré sa rozhodnúť pripravovať vlastné privátne eventy. Meradlom úspechu nebude počet ľudí na podujatí, ale vzťah a interakcia s ľuďmi. Privátne eventy sa v tejto optike oplatia viac ako sponzoringy podujatí, na ktorých je milión iných partnerov a žiadny priamy vzťah sponzora s účastníkmi.

Konferencia iMPULZ o budúcnosti školstva, vzdelávania a práce s mládežou, ktorú sme organizovali

Aj preto sa v roku 2024 môžeme tešiť na nové meet upy, hackatony, večierky, spoločné dobrovoľnícke akcie, minikonferencie, roadshows či zaujímavé livestreamy. A aby sme nezostali len nohami na zemi, tešiť sa môžete aj na unikátne eventy v metaverse, ktorých sa chopila už aj Slovenská sporiteľňa.

Šikovné firmy samozrejme nezabudnú na Net Promoter Score Event, čo je metrika používaná na meranie spokojnosti zákazníkov a ich ochoty odporučiť produkty alebo služby firmy iným ľuďom. Ak chcete vedieť ako zorganizovať a spropagovať zaujímavý event pre vašu značku, ozvite sa nám.

3. Krátke video formáty

Video content je v dnešnej dobe „must have“. Predpokladám, že to už veľmi dobre viete. Pokiaľ ho vo svojej firme netvoríte, máte veľký inovačný a technologický dlh. Krátke videá, zostrihy a livestreamy budú trendom v roku 2024, pretože podmienky pre ich distribúciu sú viac ako priaznivé. Všetky platformy ako YouTube, TikTok či Instagram podporujú krátke videá, ktoré môžete poznať pod názvom „Shorts“ či „Reels“. Absolútnym kľúčom k úspechu je zachytenie pozornosti diváka a otitulkovanie videa, keďže priemerná pozornosť na Instagram Stories je 1,3 sekundy a podľa niektorých dát až 70% používateľov sleduje videá bez zvuku. Chcete jeden praktický tip? Ak chcete otitulkovať vaše video, vyskúšajte nástroj Kapwing.

4. Vývoj produktov zaplatia zákazníci

Možno vám táto veta znie absurdne, no dajte jej šancu. Väčšina firiem doteraz financovala vývoj svojich produktov a služieb z vlastných zdrojov. Ak to však ide aj z cudzích, prečo to nevyskúšať? Na darcovskej platforme Donio.sk sa ľudia aktuálne skladajú na rozbehnutie sociálneho podniku Medovníkový domček, Farma Happy získala od podporovateľov viac ako 7 000€, na vydanie knihy Tam Hore sa za 26 dní vyzbieralo viac ako 85 000€.

A ak ste si kúpili novú tohtoročnú verziu diáru Žurnál, je vysoko pravdepodobné, že ste tak urobili už v predpredaji, ktorý sa spustil už 24. októbra a vďaka ktorému chalani z madebythe: získali 24 000€. V čase, keď si ľudia v predpredaji objednávali nové diáre ich ešte nemuseli mať ani vyrobené (či to tak bolo alebo nie, môžete zistiť od nich), no určite tesne pred Vianocami neboli v strese, či si niekto kúpi ich diár. To otvára firmám nové obzory – získať financie na vývoj produktov skôr než sa do neho pustia alebo ich začnú reálne vyrábať či predávať. A viete čo je na tom najlepšie? Že takáto forma fundraisingu, resp. crowdfundingu je vlastne marketingová kampaň sama o sebe a vy ňou môžete odtestovať publikum skôr, než produkt skutočne vyrobíte.

5. Záplava hoaxov a dezinformácií

Toľko hoaxov, dezinformácií a fake news ako vám ponúknu sociálne siete v roku 2024 ste ešte nevideli. Jedným z dôvodov je aj fakt, že tento rok sa budú konať voľby v približne 50 krajinách sveta. Do toho si pripočítajte rastúci trend umelej inteligencie (o ktorom už o chvíľu prezradím viac) a nebudeme zrazu vedieť rozoznať čo je skutočné a čo vymyslené.

Možno ste si už v posledných týždňoch a mesiacoch všimli, že taký Facebook alebo Instagram vám nenápadne ponúka arabský obsah a že algoritmy týchto sociálnych sietí púšťajú akosi viac contentu zo zahraničia. Naletieť bude jednoduché, nechať sa ovplyvniť nebezpečné. Aj preto bude viac ako inokedy kľúčové kritické rozmýšľanie. Okrem toho som sám dosť zvedavý či sa niektoré firmy a médiá rozhodnú dobrovoľne označovať fotografie, grafiky alebo videá vytvorené prostredníctvom umelej inteligencie (AI). Mimochodom, čo sú dezinformácie, ktorým veria vaši zákazníci? Ovplyvňujú niektoré z nich ich nákupné správanie do takej miery, že ich to môže odstrašiť od kúpi vašich produktov?

6. Zbieranie a vyhodnocovanie dát

Možno patríte medzi tých, ktorí sa naučili výborne pracovať s prvou verziou nástroja Google Analytics a stále ste na to hrdí. Ibaže medzi časom tu máme už Google Analytics 4, ktorá nahradila službu Universal Analytics, ktorú ste mi možno v tom zhone ani nestihli všimnúť. Skvelou novinkou GA 4 je to, že vám umožní spájať dáta z mobilných aplikácii a webu do jedného rozhrania. A to sa hodí.

Anyway. Práca s dátami bude v roku 2024 úplne kľúčová. Ak ste sa dlho neboli pozrieť vo svojom Facebook Ads Manageri, spravte tak čo najskôr. Ak sa v ňom strácate alebo ním nechcete zabíjať čas, oslovte marketingovú agentúru. Napríklad tú našu – Mavio Media. V roku 2024 bude kľúčové optimalizovať reklamu na základe kvalitných dát, dôkladne poznať svoje publikum, svojho zákazníka, jeho správanie a na základe týchto dát robiť biznisové či marketingové rozhodnutia. Posielate direct maily? Šup šup pozrieť dáta. Spúšťate PR kampaň? Šup šup pozrieť real time dáta ako sa váš produkt dostáva do povedomia. Pripravujete novú predajnú kampaň? Šup šup prepočítať konverzny pomer.

7. Deglobalizácia alebo lokálne vyhráva

Teraz si pekne zavarím. V celom dnešnom blogu vás presviedčam o tom, že nám sociálne siete servírujú zahraničný obsah a značky sa zapájajú do diskusií celosvetových problémov, a zrazu hovorím o deglobalizácii? Ak mi dáte sekundu, všetko uvediem na pravú mieru.

Svet bude prepojený stále a vy si pravdepodobne aj tento rok kúpite niečo z Amazonu či z Wishu. Význam lokálnych firiem, produktov, služieb či komunít však bude narastať. Vidíme to už dnes pri vzniku mnohých slovenských konceptov a značiek, ktoré chytajú trend známy aj ako „Slovatch“. Bystrická kaviareň Výklad, poctivý slovenský diár Žurnál alebo napríklad BeLenka – slovenský výrobca prémiovej barefoot obuvi. A ku každej z týchto značiek by sme rýchlo vedeli nájsť aj zahraničnú alternatívu (Výklad – Strabucks, Žurnál – Moleskine, BeLenka – Vibram). Čoraz žiadanejšie sú však na trhu práve slovenské a lokálne značky. Máte takú? Čakajú vás dobré časy.

Viem, všetci už čakáte na umelú inteligenciu, pretože som si ju dovolil dať až na koniec blogu o aktuálnych trendoch. Tak teda poďme nato.

To najlepšie na záver – Umelá inteligencia – AI

Chatboti a virtuálni asistenti: Pravdou je, že umelá inteligencia prinesie transformáciu marketingu tak ako ho poznáme dnes. Najväčší rozmach môžeme očakávať vo vytváraní nových chatbotov a virtuálnych asistentov. To, že už nemusíte hodiny surfovať internetom, ale stačí zadať jednoduchú otázku nástroju ChatGPT asi viete. No napríklad taká služby Deeply.cz vám pripraví texty pre vašu reklamu na Google ads, návrh scenáru pre TikTok, SEO popisy pre váš web alebo vám vygeneruje AI obrázok. Ďalší chatboti však budú nasadzovaní hlavne na zákaznícku podporu.

Obidva obrázky vytvorené umelou inteligenciou Deeply.cz

Prediktívne analýzy: AI budeme stále viac vidieť v tzv. prediktívnej analýze, teda v analýze, ktorá sa využíva na predpovedanie spotrebiteľského správania a trendov. To výrazne uľahčí prácu firmám lepšie pochopiť svojho zákazníka, to ako kedy a kde s ním komunikovať.

Optimalizácia obsahu: Je dosť možné, že vďaka AI sa výrazne tento rok rozšíria nástroje, ktoré budú schopné automaticky generovať a optimalizovať obsah pre rôzne platformy, čím uľahčia tvorbu príťažlivého obsahu, ktorý rezonuje s cieľovými skupinami.

Voice commerce: Aj v našich podmienkach rastie počet ľudí, ktorí aktívne používajú rôznych hlasových asistentov. Tu môže zohrať AI dôležitú úlohu, pretože môže podporiť tzv. voice commerce, teda hlasový obchod. Od značiek môže vyžadovať vytváranie hlasom optimalizovaných opisov produktov či nákupných skúseností.

Sledovanie a optimalizácia cien: Na to, na čo sa však najviac teším ja, že vďaka umelej inteligencii budú firmy postupne schopné dynamicky prispôsobovať ceny v reálnom čase a to na základe dopytu, konkurencie či iných faktorov na trhu.

Ani tento mladý muž v skutočnosti neexistuje, vytvorila ho AI Deeply.cz na základe môjho jednoduchého zadania: nakresli sympatického chalana, 28 rokov, pracuje v marketingu, krátke hnedé vlasy, svetlejšia pleť, okrúhle okuliare, mierny úsmev, oblečený v tmavom tričku, obrázok bude pôsobiť pozitívne a inšpirujúco. Vďaka AI som ušetril hodiny času hľadaním modela, fotografa, miesta a ušetril som stovky eur za to, že by mi niekto takúto ilustračnú fotku odfotil a upravil

Moderovanie komentárov: Keďže veľká časť populácie vníma AI ako ohrozenie, vybral som aj jeden príklad, ktorý sa snáď bude páčiť aj najväčším odporcom umelej inteligencie. Ak máte firemnú facebook stránku a zároveň aj pár nespokojných zákazníkov (alebo ustavičných hejterov), poteší vás, že AI dokáže už dnes moderovať diskusie a komentáre na sociálnych sieťach. Dokonca to dokáže slovenský nástroj TrollWall, ktorý využíva už viacero slovenských firiem či médií. A teraz si len predstavte koľko času (a koľko nervov) ušetrí AI aj vám.

Čo trendom v marketingu v roku 2024 nebude?

Písať o trendoch, ktoré už vidíme pred očami nie je žiadna superschopnosť, aj keď vybrať kľúčové a dôležité trendy na ktoré sa oplatí sústrediť je náročné. No skúsiť „predpovedať“ aj to, čo trendom v marketingu tento rok nebude, je oveľa náročnejšie. Lebo to nemusí počas roka vyskočiť, no môže.

road sign under clouds
Photo by David McElwee on Pexels.com

Hyperpersonalizácia alebo ultra personalizácia

Ako to povedať. O tomto trende sa veľa hovorí, no skôr si myslím, že ide o slovnú hračku a akýsi „buzz world“. Prečo? Pretože je rok 2024 a o personalizácii sme v marketingu hovorili už pred piatimi rokmi. Takže áno, kto ho nerobil doteraz, môže začať, no novo vytvárajúci trend to určite nie je. Ak teda nemáme namysli zapojenie AI do tohto procesu.

Interakcia – zapojenie zákazníkov

Podobne. Tu sa špeciálne vyjadrovať ani nejdem. Ak ste doteraz nezapájali fanúšikov a zákazníkov do komunikácie s vašou značkou, čo ste robili? Toto predsa nemôže byť žiadny nový trend!

Personalizované weby

Už niekoľko rokov počúvame o webstránkach, ktoré sa budú prispôsobovať podľa toho, kto bude ich návštevník. Stále to však nie je rozšírenou realitou (akú by som si napríklad ja sám prial vidieť). Áno mnohé weby či eshopy už dnes dokážu prispôsobiť nákupnú cestu podľa toho, aké dáta majú o vás zozbierané. Stále však chýbajú weby, ktoré by sa v 80% percentách (farby, dizajn, štruktúra webu, obsah, produkty, videá) menili podľa toho, kto si ich práve prezerá. Takže áno, raz sa toho dožijeme, ale v roku 2024 to trendom na ktorý naskočia stovky a tisícky eshopov na našom trhu jednoducho nebude.

person using laptop computer during daytime
Photo by picjumbo.com on Pexels.com

AI generované videá

Vieme o tom, že umelá inteligencia dokáže generovať nielen texty a grafiky, ale aj fotky a videá. S tou prvou trojicou si už vie poradiť ako tak dobre. No automatické generovanie videí ešte stále nedokáže robiť autenticky ani v takých množstvá, aké by sme očakávali, aby sme už v marketingu nemuseli točiť žiadne videá či animovať. Tento trend nebude mať v roku 2024 masívny vzostupný charakter.

Personalizované videá

Tiež z podobného súdka, dlho očakávané, ale zatiaľ drahé a nereálne. Aj keď tá predstava, že nejakej umelej inteligencii zadáte myšlienku videa a ona ju bude vedieť spraviť v 150 verziách podľa persóny, ktoré ju bude sledovať znie lákavo, no ešte si počkáme.

photo of man holding camrea
Photo by Lê Minh on Pexels.com

Čo nie je jasné a budeme sledovať?

Nová sociálna sieť Threads z dielne americkej spoločnosti Meta (ktorá tiež prevádzkuje Facebook a Instagram) vzbudila pozornosť už len pri svojom vzniku. V júli 2023 sa z nej stala najrýchlejšie rastúca aplikácia v histórii a v priebehu piatich dní od spustenia získala 100 miliónov používateľov. Dobrý výkon, čo poviete? Dokonca tromfla aj jazykový model Chat GPT o ktorom už bola reč.

Či však dokáže predbehnúť Twitter nie je také jednoduché predpovedať. V tomto prípade to totižto nezáleží len od úspechu tvorcov Threads ale aj od bláznivých vrtochov Elona Muska.

Na dnes je to zo sveta marketingových trendov všetko. Ani zďaleka som nespomenul všetky, vybral som len tie najdôležitejšie. Ak vás zaujíma ako ich implementovať do svojej marketingovej komunikácii, ozvite sa: ahoj@jaroslavdodok.sk

Alebo si prečítajte pár ďalších zaujímavých článkov z môjho blogu:

CASE STUDY: Ako dokáže dobrá stratégia priniesť úspech v marketingu? (klik!)

Potrebujete pomôcť s marketingom? (klik!)

Digitálny minimalizmus: Rok s vypnutým zvonením (klik!!

Pin It on Pinterest