Ako tak listujem vo svojom diári, zisťujem, že si môžem užívať plus mínus už len 10 dní školských prázdnin. O tom, že prázdniny bežia poriadne rýchlo vám písať nemusím. Ešte pred pár dňami som si hovoril, že mám ešte polovicu voľných dní a škola je ďaleko. Teraz už nieje. Nechcem však písať o strašidelnej predstave opäť nastúpiť do školy, ale o tom, ako som (ne)zistil, že sa blíži školský rok.
Nebolo to totiž tradičným spôsobom ako pominulé roky. Vtedy na mňa z televízie, novín, či reklamných letákov mávali šťastní žiaci, ktorí mali na sebe vyleštené školské aktovky. Pokiaľ si dobre spomínam, už prvý augustový týždeň bolo témou číslo 1 všetkých firiem a obchodov „Začiatok školského roka“. Titulné stránky plné školských pomôcok, cvičky, či desiatky druhov zošitov. Škole som sa nevyhol, ani keby som oči zavrel.
Situácia je tento rok zdá sa iná. Veľké obchodné reťazce, papierníctva a ani elektrodomy nezačali svoju „školskú kampaň“. Teda aspoň podľa toho, čo vidím. Dnes som si teda spravil podrobný prieskum reklamných letákov z mojej poštovej schránky a tu je výsledok:
Coop Jednota
Maloobchodný reťazec Jednota na začiatok školského roka vôbec nereagoval. Reklamný leták neobsahoval ani jednu jedinú zmienku o tom, že by sa mali prázdniny končiť. Práve naopak! Tvorcovia vsadili na horúce letné dni a tak ponúkajú studené osvieženie v podobe veľkej ponuky nápojov, či čerstvého ovocia. Podľa informačných tabuliek a textov je evidentne jasné, že cieľom Jednoty je pritiahnuť spotrebiteľa na kampaň Slovenských výrobkov.
Lidl
Obchodná sieť Lidl taktiež nezaregistrovala nový školský rok. Vsadila však na šport, cyklistiku, objavovať sa začali bundy, ponožky, či záhradnícke potreby.
Tesco
Hypermarket Tesco sa zahanbiť nedal, no na titulnej strane uverejnil len malú reklamnú grafiku o rozmeroch 5×5 centimetrov. Školské pomôcky by ste na prvých stranách hľadali márne. Predsa len listujem a nachádzam dve A4 venované školákom. Cieľom je prilákať na veľký „Keksíkový kornútok“ a samozrejme sa nezabúda ani na súťaž o Xbox Kinect. O pár minút neskôr si však všímam, že k hlavnému letáku je aj akýsi katalóg školskej výbavy. Ten si už všimnete veľmi dobre a taktiež si aj spomedzi 15-tich stán niečo vyberiete. Najviac ma však v katalógu zaujal „Odporúčaný zoznam pomôcok pre prvákov“. Javí sa mi to ako veľmi dobrý marketingový ťah pre rodičov, ktorí nemajú čas a ani prehľad o tom, čo ešte svojmu dieťaťu nakúpiť.
Datart
Elektrobchod Datart ma tento rok veru poriadne prekvapil. Napriek tomu, že ostáva desať dní do ukončenia prázdnin, vo svojom letáku sa o novom začiatku roka ani len nezmienil. Žeby už tento rok študenti nepotrebovali laptopy, tablety, mobily, či USB kľúče? Veď predsa to bolo to najdôležitejšie, čo mohli minulý rok ponúknuť. Dnes je však ticho. Podobne sú na tom aj ostatné elektroobchody.
Ševt
Poskytovateľ kancelárskych a školských pomôcok Ševt síce aktuálne už vydal internetový online leták, no napriek tomu sa v schránkach potencionálnych zákazníkov neobjavil ani len jeden malý plagátik. Rovnako je to aj ostatnou reklamou. Kým po iné roky viseli informačné letáky v autobusoch, na zastávkach, či v obchodných centrách, dnes nevidieť nič.
Tento rok sa zrejme reklamná kampaň v predstihu nesústreďuje na nový školský rok a nevnucuje tak už začiatkom augusta peračníky, zošity, či aktovky. Z môjho skromného prieskumu vyplýva, že väčšina obchodov ponúka letné produkty a v žiadnom prípade sa o študentov nezaujíma (až na Tesco a Ševt). Tento jav je v druhej polovici augusta veľmi nezvyčajný, preto sa osobne nechám prekvapiť, ako sa budú reklamné noviny, televízne shoty, či internetové bannery predbiehať už o týždeň.