Nazval by som to malou revolúciou v školstve. Spojili sa riaditelia škôl, učitelia a dokonca aj študenti. Pridali sa firmy, neziskovky, ale aj samospráva. Čo priniesol pilotný projekt, ktorý bol akýmsi experimentom na 3 stredných školách vo Zvolene?

V predchádzajúcom blogu som vám ukázal, ako sa vo Zvolene zo študentov stali marketéri a strhli so sebou dokonca aj učiteľov. Podarilo sa to vďaka projektu Záruky pre mladých, v rámci ktorého som lektoroval sériu workshopov. Počas nich sme spolu s učiteľmi a študentmi vytvárali marketingovú kampaň školy, aby sme pritiahli ďalších perspektívnych žiakov na ich školu.

V dnešnom blogu sa dozviete:

  • Vďaka čomu študenti objavili svoje talenty
  • Ako ma prekvapila riaditeľka školy, ktorá absolvovala celý môj workshop
  • Ako si študenti vyrobili vlastné reklamné vaky a vymysleli svoj „merch“
  • Prečo sa lokálne firmy rozhodli finančne podporiť nápady mladých
  • Ako dopadla slávnostná konferencia, na ktorú prišla aj primátorka mesta
  • A čo bude ďalej

Poďme sa pozrieť na to, ako vyzeral workshop na SOŠ drevárskej vo Zvolene. Od analýzy marketingu až k prvotnému návrhu kampane sme sa dostali za necelých 6 hodín. Celkom slušné. Negratulujte však mne, ale vnímavým a kreatívnym študentom, ktorých podporovali učitelia aj vedenie školy.

zaruky pre mladých sos dopravna jaroslav dodok skolenia

V čom som dobrý? Aké sú moje talenty?

Počas workshopu na SOŠ drevárskej som sa rozhodol pre ďalší experiment. Do programu som zaradil blok zameraný na sebapoznávanie. Poviete si, ako to súvisí s marketingom? Ak si je študent vedomý, v čom je dobrý, nebojí sa to ponúknuť svojmu tímu a naopak, ak objaví nejaké svoje „muchy“, môže na nich začať pracovať v rámci osobného rozvoja.

Viete, čo je ťažšie ako spraviť marketingovú kampaň?

Mladí teda dostali za úlohu zamyslieť sa nad tým, aké sú ich silné a slabé stránky, kto ich inšpiruje a aké hodnoty sú pre nich v živote dôležité. Taktiež zistili, aké majú úspechy, na čo sú hrdí, čo by chceli v živote dosiahnuť a aké ovocie by malo priniesť ich úsilie.

Prekvapilo ma, že táto úloha bola pre mladých oveľa ťažšia, ako vytvoriť cieľovú skupinu, marketingový cieľ, či posolstvo kampane. Mnohí sa s takýmito otázkami stretli po prvýkrát.

,,Najťažšie bolo pre mňa odpovedať na otázku ´Kto som´ a ´Čo robím´ „, priznala jedna študentka. ,,Mňa zas prekvapilo, že mám viac záľub ako skutočných priateľov,“ reflektovalo druhé dievča. ,,Ja som sa zas dozvedel, v čom som dobrý a ako zaobchádzať s príležitosťami, ktoré dostanem.“ Wow. Úžasné!

Požiarny poplach? Kreativita študentov nemá hraníc….

Prvý nápad mali študenti SOŠ drevárskej hotový za 2 hodiny! Zhodli sa na tom, že to, čo dnes na nete letí, sú vlogy, preto sa jeden pokúsia vytvoriť. Cez prestávku zmobilizovali riaditeľa školy, s ktorým sa dohodli, že na škole spustia požiarny poplach. Nie, nesrandujem.

Plán bol taký,  že keď všetci vybehnú pred školu, budú pred ňou stáť študenti  s vytlačenými písmenami ĎAKUJEME, ktoré budú prejavom vďaky ku Dňu učiteľov. A k tomu všetkému to natočia na kameru, postrihajú a hodia na net.

Spustili školský Instagram, vytvorili vlastný merch

Trvalo im presne 12 dní od nášho prvého workshopu, kým spustili pre svoju školu vlastný Instagram, Youtube kanál a zrealizovali tento poplach. Vytvorili si vlastné vaky a začali robiť vlastný “merch“ (propagačné predmety školy na predaj). S deckami na „drevarine“ mi bolo fajn, no ja som musel so svojou tour pokračovať ďalej.

sos drevarska workshop zaruky pre mladých jaroslv dodokNa workshop sa prihlásila aj riaditeľka školy

Najväčšie prekvapenie ma čakalo o pár týždňov neskôr, na SPŠ dopravnej. Dozvedel som sa, že na workshop príde okrem učiteľov aj riaditeľka. ,,To tam akože bude sedieť?“ Pýtal som sa. Odpoveď bola, že nie. Vraj sa bude aj zapájať.

Keď sa začal workshop, bol som veľmi zvedavý, či tomu tak aj naozaj bude. Riaditeľka školy skutočne prišla, aktívne sa zapájala, podporovala nápady študentov a stala sa pevnou súčasťou ich marketingového tímu. Okej, priznávam, nečakal som to.

Toto by mi nikto neveril: Stretávali sa ráno pred vyučovaním

Keď som sa na SPŠ dopravnú vrátil, žasol som nad nápadmi, ktoré študenti zrealizovali. ,,My sme sa stretávali dokonca aj ráno pred vyučovaním,“ prezradil mi jeden zo študentov.

Za ten čas sa im podarilo natočiť tanečné promo video a spustili svoj Instagram. Spravili si vlastné tričká a navrhli špeciálnu sériu podnápojníkov (rozumej podpivníkov) s motívmi zberateľských áut či vlakov.

Slávnostná konferencia: Napätie by sa dalo krájať

V závere projektu mali študentské tímy odprezentovať svoje kampane na záverečnej konferencii. Tešili sme sa na ich výsledky.

Pred samotným začiatkom mali študenti poriadnu trému. Nečudujem sa im, pretože na túto konferenciu sa prišla pozrieť aj primátorka mesta Zvolen, viacerí kľúčoví zamestnávatelia či  neziskovky.

Počas programu vystúpil aj Martin Menšík, marketingový riaditeľ spoločnosti Profesia, ktorý mladým ľuďom odovzdal cenné skúsenosti týkajúce sa ich budúcej kariéry. Študentské prezentácie si prišla vypočuť aj odborná porota, ktorá študentom poradila, ako svoje kampane ešte vylepšiť.martin menšík profesia záruky pre mladých jaroslav dodok školenia workshopy

Ruku k dielu priložili aj firmy

Mladí si na svojich prezentáciách dali skutočne záležať, pretože vďaka sponzorom ich čakali hodnotné výhry – pre svoju školu mohli získať 200€, 300€ alebo až 500€. Okrem toho získali všetci študenti aj učitelia certifikát ako potvrdenie zručností a kompetencií, ktoré získali.

Niektoré firmy dokonca prišli na konferenciu prezentovať svoje pracovné ponuky či brigády, aby si hneď za horúca podchytili šikovných študentov.

Pýtate sa, čo priniesol tento projekt školám a študentom?

  • V prvom rade skúsenosť s neformálnym vzdelávaním. Oživili sme vyučovanie a tým zatraktívnili školu v očiach mladých. Na hodinách sme viac diskutovali a pracovali v tímoch.
  • Vďaka tomuto projektu si školy zlepšili svoj marketing. Na SOŠ hotelových služieb a obchodu vytvorili študenti formu aj obsah prezentácií, s ktorými budú navštevovať ZŠ a prihovárať sa ôsmakom a deviatakom „ich jazykom“.
  • Spravili tiež redizajn svojho loga a pripravili grafické variácie pre všetky svoje odbory.
  • Na SPŠ dopravnej sa študenti naučili pracovať s novým interaktívnym nástrojom Prezi.com, v ktorom vytvorili dynamické prezentácie. Tento nástroj zaujal aj jedného profesora na hotelovej akadémii, ktorý sa začal s ním učiť pracovať.
  • Na SPŠ dopravnej sa zároveň vďaka projektu sformoval marketingový tím, ktorý neprestal pracovať ani po skončení projektu. Práve naopak, podieľal sa na príprave a propagácii oceňovania učiteľov a zorganizoval tiež podujatie Hug Day vo Zvolene.
  • Na SOŠ drevárskej zas vedenie školy umožnilo vyrábať reklamné predmezáruky pre mladých epic jaroslav dodok školenie workshopyty počas vyučovacieho procesu, čím sa pre študentov zatraktívnila prax v dielňach.
  • Na tejto škole zároveň pracujú s nápadom spraviť graffiti na budove školy, aby prilákali nových študentov na niečo „cool“.

Podarilo sa nám overiť skúsenosti z fínskeho modelu vzdelávania?

  • Pre mňa osobne bolo najväčším prekvapením to, keď som videl, ako medzi sebou spolupracujú učitelia a študenti. To, že sa spolu zúčastňovali na workshopoch (boli si v tomto prípade rovnocenní, pracovali spoločne v tímoch), sa výrazne odzrkadlilo aj vo vzťahoch na daných školách.
  • Počas návštevy pracovnej skupiny vo Fínsku sme zistili, že do marketingu školy sú každý rok vtiahnutí noví študenti. Tento princíp otestovala SPŠ dopravná, ktorá na záverečnú konferenciu zobrala aj svojich prvákov, aby ich motivovala a o rok zapojila do tímu.
  • Naši partneri vo Fínsku tiež zdôrazňovali, že do vyučovacieho procesu zapojili aj moderné technológie. Učitelia so žiakmi komunikovali napríklad cez WhatsApp. V našom prípade sa nám podaril prvý krok, že niektorí učitelia prejavili ochotu komunikovať s mladými napríklad cez Facebook. Na SPŠ dopravnej vedenie školy zakúpilo marketingovému tímu tablet, aby študentom zjednodušili tvorbu obsahu na sociálnych sieťach.
  • Za veľký úspech pokladám aj to, že počas projektu sa vo Zvolene pravidelne stretávala aj pracovná skupina celého projektu, ktorého súčasťou bol tento pilotný projekt. Jej členovia boli z mestského úradu, rôznych neziskoviek, firiem, inštitúcií, škôl, či úradu práce. Podarilo sa tak zosieťovať kľúčových lokálnych hráčov vo všetkých sektoroch.ela klementova epic zaruky pre mladych magda bernatova
  • Jedným z nápadov, ktorý vyšiel z pracovnej skupiny, bolo aj zriadenie Infobodu pre mladých. Ide o fyzický priestor v centre mesta, kde sa mladí ľudia budú môcť informovať o rôznych príležitostiach a o možnostiach práce či štúdia (už čoskoro!)
  • Zároveň počas roka vznikla aj mládežnícka koordinátorka, ktorá prepája študentov s organizáciami, firmami či samosprávou a vytvára tak cenné mosty pre mladých ľudí.

A čo bude ďalej?

Veľmi sa teším, že na všetkých troch stredných školách študenti, rovnako ako učitelia, deklarovali záujem pokračovať v marketingovej kampani aj po ukončení našich workshopov.

Vďaka projektu Záruky pre mladých sme sa v spolupráci s OZ TEAM, pani riaditeľkou SPŠ dopravnej Romanou Trnkovou a s CVČ – Junior rozhodli od septembra spustiť jedinečný ročný rozvojový program pre mladých „Show your talent“. Pôjde o ďalší „pilot“, v ktorom sa pokúsime priniesť pozitívnu zmenu do školského vzdelávania.

„Marketingové kampane stredných škôl očami študentov“ boli realizované Neziskovou organizáciou EPIC, vďaka finančnej podpore z programu Erasmus + Európskej komisie. Aktivity boli súčasťou projektu „Záruky pre mladých ľudí na lokálnej úrovni“.

Prečítajte si aj:

Zo študentov sa stali marketéri a strhli aj učiteľov: Ako dopadol náš pilotný projekt? (klik)

50 expertov, ktorí na slovensku zdieľajú svoje know how (klik)

Ponuku mojich neformálnych školení nájdete tu (klik)

Ako si vytvoriť jednoduchý vzdelávací plán? (klik)

Pin It on Pinterest