Aj zo zlého študenta sa môže stať nadšenec vzdelávania. Dnes sa vraciam z workshopu, ktorý som robil pre dvadsiatku učiteľov v Ružomberku a jeho okolí. Zamýšľam sa nad tým ako je možné, že vzdelávam pedagógov a dospelých, aj keď som pedagogiku sám nikdy nevyštudoval. Chcem preto dnes s vami zdieľať svoj príbeh školiteľa, lektora a toho, ako som objavil svoj rozvíjajúci talent.

Tí z vás, ktorí ma poznáte, viete, že som nebol veľmi dobrý študent. O tom ako som pred mnohými rokmi prijal za svoje, že sa neviem učiť a rozvíjať, som nedávno napísal tento blog (klik!). Po rokoch v mylnej mentalite som v sebe objavil talent, o ktorom som dlho ani len netušil.

Dnes chcem s vami zdieľať ďalšiu etapu svojho príbehu, ktorý sa týka vzdelávania učiteľov a dospelých.

Dva dôležité momenty v mojom živote

Keď sa dostanem na začiatok svojho príbehu, vždy si spomeniem na dva dôležité momenty. Ten prvý sa udial na základnej škole, kedy ma učiteľka náboženstva prihlásila na animátorský kurz do eRka. Ako ôsmak alebo deviatak (už si presne nepamätám) som išiel na prvú víkendovku, kde som postupne zisťoval čo to znamená byť animátorom voľného času. Netrvalo dlho a rodičia mi cez víkend zverili svoje deti, ktorým som na detských stretkách vymýšľal zaujímavý program.

Len čo som prišiel na strednú školu a začal som sa venovať médiám, stál som pred výzvou pripraviť víkendové školenie pre nových redaktorov spravodajského portálu Student24.sk, ktorý som založil. O tom ako sa niečo také robil, som nevedel nič. Aj keď veľkú časť programu zachránili externí hostia, niektoré vzdelávacie bloky som predsa len musel viesť ja.

No a potom sa to neuveriteľne rozbehlo. Ako 18-násť ročného ma pozvala Darinka Diošiová, regionálna koordinátorka projektu KomPrax, na výberové konanie na lektora pre organizáciu IUVENTA (dnes NIVAM). Nejakým zázrakom ma vybrali a tak som začal po víkendoch školiť svojich rovesníkov v témach ako komunikácia, tímová práca či projektový manažment.

Od vzdelávania spolužiakov po firemné školenia a koučing

Keď som neskôr založil marketingovú agentúru Mavio Media, v ktorej sme úspešne zrealizovali niekoľko prvých marketingových kampaní, prišli zas pozvania spraviť školenie o tom, čo to ten marketing vlastne je a ako v ňom uspieť. Neskôr sa k tomu pridali firemné školenia a potom už netrvalo dlho, kým sa začali ozývať riaditelia škôl, že to čo učíme podnikateľov a manažérov by sa hodilo aj im.

Preto vzniklo aj občianske združenie OZ TEAM, v ktorom sa venujeme neformálnemu vzdelávaniu. Zastrešuje aj náš unikátny rozvojový program Show your talent, ktorý sa k dnešnému dňu realizoval už na dvadsiatke stredných škôl na Slovensku a má stovky absolventov.

V oblasti vzdelávania dnes pôsobím ako akreditovaný lektor 4 vzdelávacích programov (Show your talent, Show your talent Academy, Animátorská škola a Líderská animátorská škola). Popritom pôsobím ako certifikovaný Gallup kouč silných stránok a taktiež konzultant vo viacerých firmách.

Kde sa vo mne nabrala túžba rozvíjať druhých?

To, čo spája všetky tieto aktivity, projekty a prostredia je moja túžba rozvíjať seba aj druhých. Najprv som ju až tak silno nevnímal. Vedel som, že rád získavam nové informácie, ktoré potom posúvam druhým. Postupne som však zistil, že ma baví investovať čas do rozvoja druhých ľudí vôkol mňa. Keď som začal viac vnímať ich potenciál, túžil som mojim priateľom, kolegom, klientom či účastníkom pomôcť posunúť sa o krok vpred.

A tu niekde prichádza odpoveď na moju otázku ako je to možné, že sa dnes venujem vzdelávaniu učiteľov a dospelých, keď som sám nevyštudoval pedagogiku ani andragogiku. V roku 2019 som si s veľkou zvedavosťou robil talentový dotazník Clifton Strenghts od Gallupu, ktorý pozná 34 talentov (alebo ak chcete talentových tém), ktoré vám dokáže zoradiť podľa toho, aké výrazné vo vašom prípade sú.

Mojich TOP talentov vyzeralo nasledovne:

  1. Učiaci sa
  2. Maximalizujúci
  3. Pozitivita
  4. Rozvíjajúci
  5. Prepojenosť

A teraz sa ešte raz pozrite na tú štvorku! Rozvíjajúci! Je to tu! Je to ono! Teraz spätne už viem, prečo som si nikdy nedokázal nechať akékoľvek informácie, vedomosti, zručnosti či skúsenosti pre seba, ale vždy som mal neutíchajúcu potrebu sa s nimi podeliť.

Aj keď som o tom nevedel, mal som na rozvoj ľudí talent!

A ten sa jednoducho pýtal na svet či som si to uvedomoval alebo nie. Ak sa pýtate čo je to talent v mojom ponímaní, tak tým myslím prirodzený spôsob, akým myslíme, cítime a konáme. Sú to opakujúce sa spôsoby ako vidíme svet a ako na základe toho pristupujeme k životu.

A teraz sa poďme pozrieť na to ako definuje Rozvíjajúci talent (CZ Rozvíjejíci / EN Developer) americký inštitút Gallup:

„Ľudia s výnimočným talentom v tejto oblasti vedia rozpoznať a rozvíjať potenciál v iných ľuďoch. Všímajú si náznaky každého, čo i len malého úspechu a tešia sa z každého dosiahnutého pokroku.“

Gallup

Tak toto na mňa sedí úplne presne. Veľmi často vidím v druhých ľuďoch potenciál, dokonca niekedy sa zdá, že skôr, než ho vidia oni sami. A práve tento potenciál ma priťahuje k nim, pretože keď som s nimi v kontakte, prirodzene vidím spôsoby ako by mohli osobnostne alebo profesionálne rásť. Vidím všetky tie možnosti, príležitosti a cesty ako by sa mohli posunúť z bodu A do bodu B. Vidím celú tú krásnu cestu získavania nových vedomostí, zručností, postojov a životných skúseností.

Vďaka tomuto talentu si dokážem všimnúť aj tie najmenšie znaky rastu, ktoré vo mne posilnia pocit, že s daným človekom treba pracovať viac a intenzívnejšie, pretože môže dokázať aj nemožné.

Objavil som radosť v pomoci iným dosahovať ich ciele

Dnes už chápem, prečo za mnou už v mladom veku začali chodiť moji spolužiaci či rovesníci. Potrebovali nájsť povzbudenie a nádej, že niekto v nich verí a pomôže im rozvíjať sa. Pre mňa to už od študentských čias bola prirodzená schopnosť, aj keď uvedomil som si ju až neskôr. A to čo je zaujímavé na tomto talente je, že sa nezameriava len na rozvoj tých výnimočných, ale má tendenciu pomôcť každému.

To vysvetľuje, ako je možné, že v období, keď som školil najintenzívnejšie, prešlo mojimi workshopmi, prednáškami či víkendovkami viac ako 1 000 účastníkov ročne a mnohých z nich som neskôr ešte mentoroval či koučoval. Úplne som sa v tom našiel. Objavil som radosť v tom pomáhať iným pri dosahovaní ich úspechov.

Fotografia zo školenia Osobnostný rozvoj a rozvoj talentov v Pardubiciach pre učiteľov ZŠ a MŠ

Pre mňa čas minutý na rozvoj akéhokoľvek člena tímu je tou najlepšou investíciou, aká existuje. Aj preto moji kolegovia tento rok absolvovali školenie Talent practicioner, aj preto ich vkuse vyháňam na konferencie, školenia alebo ich „nútim“, pardón motivujem, aby sa rozvíjali, čítali knihy či počúvali podcasty. Vďaka môjmu rozvíjajúcemu talentu sa nám podarilo vytvoriť vlastnú metodiku v Show your talent, ktorú využívame na rozvoj stoviek učiteľov a žiakov.

Na nekonečnej ceste byť dobrým lektorom

Toto je to, čo som si dnes uvedomil cestou z workshopu pre učiteľov, ktorý som robil v Ružomberku a potom zas doma, keď som si čítal spätné väzby od nich. „Až doteraz som sa vyhýbal takýmto stretnutiam a školeniam. Ale toto malo zmysel“ povedal mi jeden z učiteľov na konci workshopu. „Bolo to dynamické, praktické, s rôznorodými aktivitami,“ hodnotil zas druhý. „Dokázali ste udržať pozornosť učiteľov, ktorí celý deň učili.“ To ma úprimne potešilo. „Za mňa vysoká profesionálne úroveň. Dobre pripravené, systematické, motivujúce, malo to spád!“

„Bola tu skvelá atmosféra, pokoj a harmónia.“ Priznám sa, tieto „feedbacky“ ma zahriali pri srdci a priniesli pocit zadosťučinenia. To sú tie chvíle, kedy viem, že žijem svoje osobné poslanie naplno. Najviac ma však prekvapila spätná väzba od jednej z učiteliek, ktorá mi po workshope povedala, že nečakala, že bude tento workshop viesť tak mladý lektor. Nachvíľu som stŕpol, no vzápätí mi povedala, že isto musím mať túto tému rád, pretože to bolo veľmi poučné a podnetné.

To, že mám talent ešte neznamená, že som dokonalý

Aby to však nevyzeralo tak, že som dokonalý lektor, priznám sa vám aj s negatívnymi feedbackmi, ktoré som dostal: nečitateľné písmo na flipcharte, nejasné zadanie pri jednej z aktivít či natiahnutie workshopu o štvrťhodinku (aj keď tá diskusia v závere fakt stála za to!)

Keď sa však spojí môj rozvíjajúci talent s učiacim sa, hneď viem, čo s touto spätnou väzbou spraviť a ako tieto odporúčania pretaviť do praxe. Preto som rád, že dnes to bolo podnetné nielen pre účastníkov, ale aj pre mňa samotného ako lektora.

Ako sa z talentu stane silná stránka

To, že máte talent ešte neznamená, že budete v práci, osobnom rozvoji, vo vzťahoch či v tíme hviezdiť. Talent a silná stránka nie je totižto to isté. Talent síce máme, ale pokiaľ ho nerozvíjame, tak sa z neho nikdy silná doména nestane.

A kedy sa teda z talentu stane silná stránka? Keď k nemu pridáme potrebné znalosti, zručnosti a prax.

Aj v mojom prípade si lektorovanie a príprava vzdelávacích aktivít vyžadovali veľa tréningu. Sám som chodil na mnohé školenia (Marker CS, Dobrovoľníctva univerzita, 4 základní role leadershipu či Gallup Global Strengths Coach course).

Som nesmierne vďačný aj za všetky skúsenosti, ktoré som mohol získať od Juraja Králika, Darinky Diošiovej, Jarke Lipkovej, Tomáša Pešeka, Tibora Škrabského, Mariána Kolníka, Jozefa Kokošku a mnohých iných. Vďaka nim a vďaka obrovskej Božej milosti dnes môžem robiť to, čo robím – pomáhať mladým ľuďom objavovať svoje talenty, rozvíjať ich, pomáhať učiteľom, ktorí chcú učiť inak a prispievať tak k zmene školstva na Slovensku.

Máte záujem o talentový koučing? (klik!)
Pozrite si aktuálnu ponuku mojich školení (klik!)
Ako som objavil talent o ktorom som roky ani len netušil (klik!)

Pin It on Pinterest