Hneď v úvode blogu vás musím upozorniť, že nejde o žiadny agentúrny prieskum a ani o výsledky dlhoročného výskumu špičkového amerického vedeckého ústavu. Jednoducho som zozbieral niekoľko najčastejších postrehov od študentov, ktoré hovoria o tom, čo ich najviac brzdí v osobnostnom raste, či v budovaní svojej vlastnej úspešnej budúcnosti. Poďme sa teda spoločne pozrieť na 5 najopakovanejších reakcií, ktoré sa ku mne dostali.
1. Chýba mi tvorivý dialóg s profestormi (pedagógmi)
Tento problém som za posledných 5, či 6 mesiacov počul skutočne najčastejšie. Študentom evidentne prekáža veta: „Nebudem sa o tom s vami baviť“. Vyučovanie na hodinách väčšinou prebieha formou výkladu so strany profesora, prepisovaním poznámok i obsahu učebníc, no a v neposlednom rade tichým samoštúdiom. Táto metóda má pre pedagógov veľa pozitív, jedným z nich je aj pokoj na hodine. Časť študentov, ktorá má o výklad, či prepisovanie učebnice záujem je na hodinách pozorná, no a zvyšná časť triedy dospáva prebdenú noc na lavici. Pokiaľ by sa však výklad zmenil na akúsi diskusiu, alebo zážitkové vzdelávanie (pri predmetoch, na ktorých sa to dá), pravdepodobne by študenti prejavovali svoj názor a pre pedagóga by bolo náročnejšie argumentovať, odpovedať na otázky a upokojiť diskutujúcich študentov. Každé zážitkové vzdelávanie si vyžaduje väčšiu prípravu, motiváciu študentov, nepoznaný priebeh a ešte aj hodnotenie. Prečo teda radšej nepovedať študentom: „Odpíšte si to a nejak sa to naučte“ ?
2. Vytvárajú sa ihriská pre deti a zabúda sa na komunity mladých ľudí
Toto je téma, ktorá určite zarezonovala v nejednej samospráve, v meste, či na sídlisku. Neustála podpora a vytváranie priestoru pre malé deti a následne zabúdanie na „nedeti“, ktoré už zo škôlkárskeho veku dávno vyrástli. Veď ako sa môžeme pričiniť o osobnostný rozvoj mladých ľudí, keď im nič viac ako najväčší diskoklub v strednej Európe neposkytneme? Chýbajú komunitné domy, v ktorých by sa mládež stretávala, chýbajú podujatia, ktoré by boli orientované aj inak, než len na hudbu…
3. Nik ma neučí robiť s peniazmi a zrazu odo mňa očakávajú finančného manažéra
Veľkým nedostatkom v osnovách škôl, či vo výchove rodičov je chýbajúca finančná gramotnosť. V škole i doma nás učia ako čítať, ako vyhrávať súťaže, ako počítať vzorce, ale nie ako narábať s peniazmi. Tak jednoducho zdanlivá vec a predsa ju ovláda minimálny počet absolventov, či mladých ľudí. Akonáhle ukončia štúdium, nahromadia sa im pôžičky, dlhy a neostáva im nič iné, len šetriť každé euro dokonca života, aby zaplatili inkaso.
4. Môžem mať aj nápad roka, keď mi nik nedá šancu
Jedným z najväčších problémov mladých ľudí je presadiť sa. Pokiaľ nemáte osemnásť, nie ste nikým, keď už máte osemnásť, ešte nieste ostrieľaný. Presne takto reagujú učitelia, firmy, či organizácie. Máte talent na šport a chcete sa stať vrcholovým športovcom? Máte smolu, pretože nik vám nedá šancu. Chcete vytvoriť mládežnícku iniciatívu na škole a oživiť nudné hodiny, či dni vyučovania? Nik vám nedá podporu a prečo by sa vlastne mali zaoberať s vašim nápadom? Veď keď nejde o peniaze, tak nejde o nič.
5. Každý chce skúsených absolventov, no nik im skúsenosti neodovzdá
Nielen v médiách sa touto témou zaoberajú kompetentní a snažia sa už niekoľko rokov nájsť akési východisko, žiaľ zatiaľ bez väčšieho pozitívneho efektu. Maximálnou praxou, ktorá sa dá na školách získať, je práca na školskom projekte, ktorú aj tak každý stiahne z internetu. Mnohí študenti sa preto pýtajú, prečo sa popri škole nemôžu automaticky venovať aj niečomu čo ich baví. Napríklad navštevovať školenia, workshopy, výmenné pobyty, či kurzy. Získať akreditáciu už v mladom veku a netrápiť sa potom ako 50-ročný profesor so získavaním akýchsi bodov, či kreditov. Je však verejne známe, že málo škôl takúto formu praktického vzdelávania aj skutočne podporuje…
V priebehu desiatich minút sa dá nájsť ešte veľa toho, čo mladým ľuďom chýba, alebo čo ich brzdí. Cieľom blogu však nieje kritizovať nedostatky, ale hľadať riešenia. Tak teda, máte nejaké?