Pojem firemná kultúra si získava čoraz viac fanúšikov a to nielen na internete. Ľudia chcú pracovať v spoločnostiach, ktoré sú niečim výnimočné a majú príjemnú atmosféru. Ja som svojimi otázkami prepadol Richarda Čermáka z najpopulárnejšej webhostingovej spoločnosti. Stará sa o to, aby komunita dostávala kvalitný obsah, aby dostávali priestor zaujímavé projekty, aby WebSupport zakaždým prekvapil a aby firma bola „eko“ …

websupport

 

Richard Čermák

Richard Čermák

Richard, zistil som, že vo WebSupporte máte celkom cool  pozíciu „Community & Content Manager“,  na ktorej aj pôsobíš. Čo je tvojou náplňou práce?

Akurát pred pár dňami som kdesi spisoval, čo je mojou náplňou práce, takže to mám ešte v ruke. Community  & Content Manager je ešte stále nový a neznámy pojem, nielen na Slovensku. Je to celkom nový obor a v súčasnosti sa len formuje. O community managemente vzniká veľa nových stránok, konferencií a štúdií. Mojou primárnou úlohou vo Websupporte je komunikácia a rozvíjanie aktivít na rôznych sociálnych médiach a vytváranie nových online priestorov pre komunitu a fanúšikov. Som súčasťou marketingového tímu a denne riešim  množstvo žiadostí o rôzne druhy spoluprác a sponzoringu. Okrem toho vytváram a manažujem obsahovú stránku blogu a newsletteru, mám na starosti bonusový program, projekt Freeweb, starám sa o výživný obsah na sociálnych sieťach a naslúcham komunite. Z časti riešim aj copywriting na našich webstránkach. V súčastosti sa snažím zapájať aj do rôznych PR aktivít, non-profit projektov a občas organizujem nejaký menší event. V mojom prípade teda ide o celkom komplexnú agendu.

Ako vlastne vznikla táto pracovná pozícia? Navrhol si ju ty alebo ste sa niekde inšpirovali?

Vôbec netuším, ako táto pozícia vznikla. Vo Websupporte som začínal ako analytik, ale istá súhra náhod mi predurčila túto, pre mňa oveľa kreatívnejšiu pozíciu.

Ešte kým sme v úvode rozhovoru, mali by sme predstaviť, čo to vlastne firemná kultúra je. Ako ju vnímaš ty a čo si pod týmto pojmom majú ľudia predstaviť?

Firmená kultúra existuje v každej serióznejšej firme a majú ju aj veľké korporácie. Z môjho pohľadu sa však firemná kultúra vo väčšine veľkých firiem začína a končí s “akože” cool tykaním si s top manažérom firmy. Vo WebSupporte to funguje inak. Každý jeden zamestnanec tu má možnosť reálne zasahovať do diania firmy. Dokonca si to vyžaduje samotné vedenie, ktoré sa 3 krát za týždeň pýta svojich zamestnancov, či sú spokojní, na čom práve pracujú, čo by urobili lepšie, atď. Ide teda aj o samotné správanie manažérov firmy, ktorí naslúchajú svojim tímom a dokážu zmeniť veci z hodiny na hodinu, bez zbytočnej byrokracie. Myslím si, že firemná kultúra je jeden z kľúčových faktorov úspechu každej firmy. S odstupom času je vždy rozhodujúce, či si ju dokážu firmy ustrážiť a či sa nestane len marketingovou parafrázou.

Keď som videl fotky z vianocnej WebSupport VIP Párty, nesmierne ma zaujímalo, kto mal v nej prsty. Je to tvoja parketa? Ako vyzerajú prípravy takéhoto IT eventu?

Nie celkom. Taký veľký event, ako je Vianočná párty, má svoj tím, ktorý sa podiela na organizácii, alebo dohliada na cateringové a event agentúry. Tú poslednú sme organizovali štyria. Na začiatku prebehne vždy brainstorming vo väčšom počte ľudí z firmy a určíme si tému. Následne si každý rozdelíme úlohy, od tvorby a funkcionality webstránky, cez texty a pozvánky, program, catering, až po zabezpečenie upratovačiek. Ja osobne organizujem vo WebSupporte menšie eventy, ako bol napríklad koncert Billy Barman v našich kanceláriach, alebo rôzne vzdelávacie eventy.

ws vianocna party

Asi budem provokovať, ale niekto by možno povedal, že IT-čkari sa nevedia zabávať :))…

No vidíš, tak pošli toho „niekoho“ ku nám na párty a garantujem ti, že svoj názor zmení. V každom prípade, Websupport nie sú len hardcore IT-čkari. Máme tu marketérov, grafikov, dizajnérov a pekné baby :)

Neobávali ste sa toho, že na prvej vianočnej párty budú hrať nejakú stratégiu po sieti alebo vŕtať sa v kódoch?

Pre geekov máme vždy rôzne technologické vychytávky ako Xbox Kinect, Nintendo Wii, či Párty Smasher. Každý si nájde to svoje.

Je síce iba január, ale mne sa nechce veriť, že sa ešte nezrodili tipy pre WS párty 2014. Prezradíš nám, nad čím ste v tíme rozmýšlali?

Ale áno, zrodili, ale necháme si ich pre seba. Chceme byť vždy originálni, tak sa nechaj prekvapiť.

Ako vyzerajú vaše firemné porady? Ak nejaké vlastne máte…

Dva hlavné meetingy sú každý týždeň vždy v pondelok a stredu. Môže na ne prísť každý z firmy, ale primárne sa ho zúčasťujú vedúci oddelení. Preberá sa úplne všetko, od projektov, plánov, vízií až po všedné problémy zamestnancov. Potom sú samozrejme rôzne tímové porady a brainstormingy. Nesnažíme sa to však preháňať. Všetko s mierou.

V biznis sektore sa na Slovensku  uplynulý rok celkom rozšíril homeworking. Ako ste na tom vy? Robíte všetci v jednom kancli alebo zamestnanci makajú doma…

Je to na každom z nás. Kancelárie máme k dispozícii, ale väčšina z nás má možnosť pracovať odkialkoľvek, kde mu je to príjemné a kde má kľud. Môžeme pracovať z domu, z kaviarne, alebo z parku. Samozrejme závisí od jednotlivých pozícií, keďže nie každá to dovoľuje.

Dá sa podľa teba budovať firemná kultúra a komunita aj v situácii, keď je polovica zamestnancov vo svojej obývačke?

Neviem to objektívne posúdiť. Napriek tomu, že každý z nás má možnosť pracovať z domu, väčšina zamestnancov chodí často do práce. Určite k tomu prispieva aj pohodové prostredie, útulné kancelárie a okamžitá interakcia pri riešení rôznych úloh. V každom prípade, nevidím žiadny dôvod, aby to v dnešnej „prepojenej“ dobe nemohlo fungovať aj na diaľku.

Keď sme si približne pred mesiacom vymienali maily, spomenul si, že vo firme máte vystavené nejaké obrazy. Tomu som celkom nepochopil. O čo ide?

Ide o náš interný projekt „Inšpiratívne steny“. Chceme, aby sa ľudia cítili v práci pohodlne a nemali pocit, že sedia v sterilnom kancelárskom prostredí. Preto oslovujeme každé dva mesiace mladých umelcov a študentov výtvarných umení, ktorí u nás vystavujú svoje diela. Ich obrazy neustále menia prostredie, v ktorom sa denne pohybujeme a menia stereotypný priestor na záživnejší a farebnejší. Máme radi umenie a podporujeme ho nielen v online prostredí, ale aj v reálnom priestore.

ws 1

Mňa osobne zaujalo, že podporujete dobré projekty a vo svojom portfóliu služieb máte aj tzv. Freeweb. O ten požiadalo celkom dosť ľudí. Ktorý webový projekt si získal tvoju osobnú pozornosť ?

Asi najviac ma zaujal projekt jedného študenta, ktorý si vybral pre svoju diplomovú prácu zaujímavú webstránku, ktorá bojuje za zrušenie letného času. Jeho web wedontneeddst.com navštívilo za necelý týždeň viac ako 40 000 užívateľov z celého sveta.

Vrátim sa pár rokov do zadu. V apríli  2011 ste zaviedli tzv. firemné bicykle. Udržali sa ešte vo Websupporte?

Jasné. Dokonca občas sa stane, že na nich vyrazíme do mesta na stretnutie s agentúrou, alebo na obed. Niektorí však začali chodiť do práce na longboardoch, takže možno stojí za zváženie zaviesť aj firemné longboardy :)

Aké benefity teda ponúka vaša firma zamestnancom?

Pre mňa je najväčším benefitom sloboda v práci. Nemenej podstatná je možnosť rozbehnúť si akýkoľvek projekt zadarmo na našich serveroch. Napríklad ja tu mám webstránku vlastného hudobného vydateľstva a využívam aj iné služby. Každý zamestnanec môže požiadať o akúkoľvek knihu, ktorú potrebuje pre svoj rast v rámci jeho pozície, prípadne sa môže zúčastňovať rôznych vzdelávacích konferencií. Bicykle sme už spomenuli a spoločné raňajky sa stali už tradíciou. Párty sú povinnosťou! ;)

ws 2

Niekto od vás raz zamudroval, že ,,Keď nevládzeš, pridaj“ a od vtedy sa táto veta u vás udomácnila ako motto. V čom chcete tento rok ako firma pridať?

Websupport sa utešene rozrastá v Čechách, aj v Maďarsku, ale chceme pridať ešte viac a nielen tam. Veľmi dôležité sú aj nové a ambiciózne projekty InHiro a Scaledo, ktoré po novom už neprezentujeme pod hlavičkou Websupportu, ale blackslide.com. Websupport sa tak stáva súčasťou jednej platformy, ktorá bude zastrešovať naše nové startupy. Všetky majú veľký potenciál uspieť v zahraničí a preto je naša vízia jasná – chceme íst do sveta!

Na čo sa môžu tešiť vaši zákazníci?

V najbližšom období chystáme viacero zaujímavých noviniek. Jednou z nich je aj úplne nová ponuka hostingov, ktorá odstráni všetky zbytočné obmedzenia. Viac však zatiaľ nechcem prezrádzať. Každopádne, naši súčasní, ale aj budúci zákazníci sa majú určite na čo tešiť.

Myslíte aj na hejterov, ktorí sa v uplynulom období nejak rozmnožili?

Zrejme je to prirodzené, že čím viac sa firma rozrastá a rozvíja svoje aktivity, pribúdajú aj hejteri. Osobne som sa však v minulosti nikdy nestretol s takým proaktívnym prístupom, aký funguje vo Websupporte. Častokrát som práve ja v prvej línii, ktorá sa stretáva s hejtermi na rôznych fórach a sociálnych sieťach a referuje ich požiadavky. Neviem si predstaviť, že by v iných firmách riešili tak rýchlo, v zásade okamžite, problém jedného jediného človeka, ktorý si práve vylieva svoju zlosť na sociálnych sieťach. Jeho hejterskí postoj, komentár a status už síce nikdy z histórie nezmažeme, ale pre mňa je dôležitejšie to, že sa tieto problémy riešia okamžite a vždy s najvyššou prioritou. Je hrozne dobré vedieť, že niektoré firmy na Slovensku chcú hrať fér hru. V konečnom dôsledku, snažíme sa tak predchádzať ďalším podobným problémom.

Hmm, viem že túto otázku som sa mal spýtať hneď v úvode, ale myslím že v závere bude znieť rovnako dobre. Prečo si sa rozhodol pracovať pre Websupport?

To, že som sa ocitol vo Websupporte je súhra rôznych náhod. Prišiel som z korporátneho prostredia a veľmi si vážim slobodu v práci. Mám tu priestor na kreatívu a cítim sa tu dobre.

Pin It on Pinterest