Počas uplynulých rokov sme na slovenskom mediálnom trhu zaznamenali niekoľko veľkých otrasov. Penta vstúpila do SME-čka, vznikol Denník N a viaceré médiá spoplatnili svoj obsah. No to je nič oproti tomu, čo nás na mediálnom trhu ešte len čaká…
Profilácia médií sa stráca
Kým niekedy sa médiá usilovali o svoju úzku profiláciu a budovali výlučne svoj vlastný brand, dnes sa deje pravý opak. Pokiaľ chcú veľké či malé médiá prežiť, musia nevyhnutne spolupracovať.
Pozrime sa na portál Startitup.sk, ktorý sa už len podľa svojho názvu venuje problematike startupov. Človek by teda očakával, že na webe nájde články o mladých podnikateľoch a ich ceste do sveta veľkého biznisu. Tak som si na ich web klikol. A čo sa nestalo.
Prvý článok o „Čiernych dierach“, druhý článok o „Čínskych obchodníkoch“, ďalší článok o „Vychytávkach nového Apple iOS“, ďalej čosi o „Developeroch“ či „Škode Superb“.
Čím virálnejšie, tým lepšie
Nie je to samozrejme žiadna novinka, Startitup zmenil svoju obsahovú stratégiu už pred pár mesiacmi, keď začal viac písať o trendových témach, ktoré majú virálny potenciál a prestal sa tak sústrediť výlučne na startupy.
Na trhu mu výrazne pomáha spolupráca s ďalšími portálmi a to Interez.sk, Fontech.sk, Sketcher.sk, Babskeveci.sk, Odzadu.sk na ktorých predáva inzerciu. Mladá cieľová skupina, trendové témy a virálny obsah je veľmi dobrý základ na dokonalú obchodnú stratégiu.
Fair play Michala Kovačiča?
Ak argumentujete tým, že Startitup.sk predsa nie je tradičné médium, tak sa poďme pozrieť na spravodajstvo. Je to už nejaký ten čas, čo sa Aktuality.sk rozhodli zmeniť svoj koncept, nakúpili do redakcie šikovných novinárov a začali klásť dôraz na seriózny obsah. Odvážili sa experimentovať aj s investigatívou a po vydaní knihy Mareka Vagoviča – Vlastnou hlavou sa im celkom aj darí.
V marci tohto roku predstavili na svojom webe nový projekt alebo ak chcete rubriku s názvom „Fair play“ Michala Kovačiča s osobnosťami slovenského politického a verejného života.
Ide o spoločný projekt v ktorom majú ,,Aktuality.sk a TV Markíza jasný cieľ – klásť férové otázky a žiadať jasné odpovede od politikov, biznismenov, poslancov či vysokých štátnych úradníkov.“
Očakávam, že v najbližšom období sa bude táto spolupráca prehlbovať, možno uvidíme na televíznych obrazovkách Markízy niekoho z komentátorov Aktuality.sk alebo častejšie citácie (zdrojovanie) z tohto portálu. A ja si osobne myslím, že pribudne aj nejaký nový projekt. Uvidíme.
Spolupráca v regiónoch Slovenska
Veľké spájanie sme mohli vidieť v roku 2016 aj na východe Slovenska. Portfólio podnikateľa Daniela Krátkeho narástlo vďaka regionálnej TV NAŠA (KOŠICE:DNES) a rozhlasovej stanice Rádio Kiss. Spolu s denníkom Košice:dnes a online portálom má tento lokálny mediálny dom dosah na 300 000 ľudí.
Podobnú skúsenosť so spájaním má aj spoločnosť Global24, v ktorej som pôsobil najprv ako redaktor portálu Bystrica24.sk, potom šéfredaktor Student24.sk a neskôr majiteľ štyroch frenšíz. Spoločnosť aktuálne prevádzkuje viac ako 30 regionálnych portálov a pred pár rokmi vstúpila do spoločného projektu internet.sk, pod ktorý patria aj weby zdravie.sk, sport7.sk, rodinka.sk, ludialudom.sk, fony.sk či ephoto.sk.
Len za posledný rok získala spoločnosť internet.sk do svojej skupiny ďalšie nové portály ako imeteo.sk či cvičte.sk.
Aká budúcnosť nás čaká na mediálnom trhu?
Dovolím si aj krátku prognózu. Som presvedčený o tom, že spolupráca médií sa bude prehlbovať. Nielen v online, ale aj v printe, na televíznom trhu či v rádiách. Skvelým príkladom je projekt Radio Services, ktorý obchodne zastrešuje štyri rozhlasové stanice.
No nehovorím len o obchodnej spolupráci. Predpokladám, že redakcie budú pracovať aj na spoločných projektoch, ktoré ponúknu nový druh obsahu pre konzumenta. Či už to budú nové podcasty, vlogy, livestreamy, rozsiahlejšie reportáže alebo špeciálne vydania magazínov, máme sa na čo tešiť.
Zároveň mám však aj isté obavy. Som totižto presvedčený aj o spájaní komunity konšpiračných médií. Ich majitelia zažili v uplynulom období veľmi nepríjemnú skúsenosť, keď sa na slovenskom internete objavil projekt Konšpirátori.sk. Ten má za cieľ upozorniť zadávateľov na klamlivý obsah a obmedziť objem inzercie z ktorých konšpiračné weby žijú. K dnešnému dňu je na zozname viac ako 120 médií.
Je len otázkou času, kým začnú medzi sebou rokovať majitelia týchto stránok a zvažovať spoločný postup či už v oblasti marketingu, obsahu alebo obchodu.
Čo spájaním získame a čo stratíme?
Myslím si, že spolupráca médií bude mať pozitívny prínos. Zo všetkých plusov vyberám predovšetkým:
- väčší dosah na divákov, čitateľov či poslucháčov
- silnejšia pozícia na mediálnom trhu
- spoločný predaj inzercie a nárast obchodu
- kvalita spracovania obsahu
- možnosť ísť do hĺbky témy
- vyššia aktuálnosť spravodajstva
- nové príležitosti, projekty a experimenty
- „šérovanie“ novinárov
Spájanie má však aj svoje slabé stránky:
- duplicitný obsah
- slabá profilácia médií
- vzájomná závislosť
- príliš veľký dôraz na virálnosť príspevkov
- neoznačovanie PR obsahu
- vplyv na politiku a biznis
- nárast cien inzercie (alebo spomalenie poklesu)
- uvidíme, kam až sú médiá schopné zájsť kvôli sledovanosti
- náročná pozícia pre štart nového médiá bez veľkých investícií
Som zvedavý, čo prinesie tohtoročná jeseň a na aké novinky sa môžeme tešiť v roku 2018.
EDIT 21.9.2017: Len pár dní na to, čo som publikoval tento blog vyšli na svetlo informácie o miliardovom biznise v médiách. Na predaj má byť podľa informácii Echo24.cz TV Markíza, najsledovanejšia televízia na Slovensku. Či skončí v rukách slovenských veľko podnikateľov môžeme zatiaľ len tipovať. O novom majiteľovi sa hovorí aj v prípade denníka Pravda či Nového Času.
Aký vplyv získajú v médiách slovenské finančné skupiny či politici zistíme zrejme už za pár týždňov.
Prečítajte si aj:
Príbeh predáva: Ako napísať článok, ktorý bude mať 119 000 zobrazení? (klik)
30 expertov, ktorí na Slovensku a v Čechách zdieľajú svoje know how – biznis, médiá (klik)
Ako vyťažiť z nevýhody? (klik)